Du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck!


Det kan vara sant, men som tur är brukar de flesta människor ge oss en andra chans att skapa intryck. Men det finns många situationer i livet där vi vinner på att skapa ett första intryck som skapar förtroende och får personen att lyssna vidare på oss.

Med hjälp av Extended DISC får du möjlighet att skapa strategier för att snabbt få personen att lyssna på det du har att säga och behålla intresset. Det handlar inte om att ändra budskapet utan om att ändra sättet du förmedlar budskapet på.

Behandla människor som du vill bli behandlad…

Det finns ett annat sätt att tänka, att behandla människor som de vill bli behandlade. Vi är alla olika och har olika sätt att kommunicera. Vi har också en benägenhet att ha lättare att lyssna på personer som kommunicerar som vi gör. Att lyssna på en person som kommunicerar på ett annorlunda sätt tar ofta energi och vi avfärdar lättare det de har att säga.

Har det någon gång hänt att du gång på gång har förklarat någonting och trots det upplever du att personen inte förstår vad du säger? Du märker att personen hör vad du säger, men personen förstår inte kärnan av ditt budskap.

Extended DISC hjälper dig att nå fram

Det finns några enkla knep som får dig att nå fram med ditt budskap. Du behöver inte veta mycket om en person för att förstå på vilket sätt personen föredrar att kommunicera. Låt oss ta dig igenom några enkla steg. Innan varje möte kan du på 5 minuter lägga upp en kommunikationsstrategi som gynnar både dig och den du möter.

Extrovert eller reserverad?

Det första du funderar på är om personen är extrovert eller reserverad (skall inte förväxlas med introvert) i sitt beteende. Genom att svara på detta får du reda på om personen befinner sig till höger eller till vänster i Extended DISC diamanten. Är personen extrovert uppskattar personen säkert ett högre tempo än om personen är reserverad.

Reserverad

Om personen är reserverad behöver du fundera på om personen är samarbetsvillig eller analytisk.

Extrovert

Om personen är extrovert behöver du fundera på om personen är direkt eller vänlig.

Skapa en strategi

När du fått svar på ovanstående vet du vad personen har för behov för att uppleva att ni har en god kommunikation. Nedan ser du en sammanfattning av vad som motiverar de olika personerna och hur de tar beslut. Utifrån detta kan du nu inte bara planera innehållet i ditt möte, du kan också planera hur du ska kommunicera kring innehållet.

Självkännedom

Troligen är det så att du upplever att vissa människor är lättare att prata och kommunicera med än andra. Det kan också vara så att du har lättare eller svårare för att kommunicera med en och samma person beroende på situationen. Detta är helt och hållet en subjektiv upplevelse som mycket beror på ditt sätt att kommunicera.

När vi möter personer som vi uppfattar som svåra att kommunicera med kan flera saker hända:

  •     Vi har svårare att få kontakt
  •     Missförstånd uppstår lättare
  •     Vi lyckas inte påverka personen
  •     Vi retar oss på personens beteende och sätt att kommunicera

Genom att förstå vårt eget sätt att kommunicera och agera kan vi även förstå hur vi tolkar de personer vi möter. Genom att ha stor insikt om oss själva kan vi även, genom kommunikationsstrategier, närma oss andra och skapa en god kommunikation. Så resan för att förstå andra startar med andra ord med att förstå sig själv.

Vi människor ägnar 70-80% av vår vakna tid åt verbal kommunikation. Av denna tid går 45 % eller mer åt till att lyssna. Trots att vi ägnar nära hälften av vår vakna tid åt lyssnande är de flesta av oss ganska dåliga på att lyssna på personer som kommunicerar på ett annat sätt än oss själva. Det kan kräva både kunskap, träning och energi. Ju mera vi vet om oss själva, och hur vi vanligtvis kommunicerar, ökar möjligheterna till att lyssnande tar mindre energi och personer runt omkring oss uppfattas inte så irriterande.

Vill du veta mera om Extended DISC?

Vill du veta mera om dig själv och ditt sätt att kommunicera? Tveka inte att kontakta oss och boka ett möte. Slå Eeva Petersson en signal på 0706-360 165 eller maila på eeva.petersson@extendeddisc.se